Digistrategin blogi

Miten HubSpotin käyttöönotto tehdään kerralla oikein?

Miten HubSpotin käyttöönotto tehdään kerralla oikein?
4:52

HubSpotin tekninen käyttöönotto onnistuu tunneissa. Työkaluna HubSpot on nopeasti otettavissa haltuun. Käyttöliittymä on looginen ja intuitiivinen käyttää. HubSpot Akatemian sertifikaateista voi nopeasti löytää hyviä taktisia vinkkejä. Muista valita kokenut HubSpot partneri - se nopeuttaa markkinoille menoa.

Kokemukseni mukaan hitain jakso alkaa, kun aloitetaan puhumaan strategiasta. Monelle yritykselle yrityskohtaisten tavoitteiden realisointi ja työstäminen tulokselliseksi digistrategiaksi on käyttöönoton haasteista suurin. HubSpot on digimarkkinoinnin monikanavainen työjuhta, siksi käyttöönotto pitää tehdä kerralla oikein. Ensin tehdään digistrategia ja valitaan yrityskohtaiset taktiikat.  Sen jälkeen toteutetaan digitaaliset asiakaspolut monikanavaisesti; unohtamatta jatkuvaa parantamista ja mittaamista.

Tässä Coco:n listaus käyttöönoton päävaiheista:

  1. Digimarkkinoinnin tavoitteet ja aikataulut 
  2. Portaalin tekninen käyttöönotto A-osa
  3. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö 
  4. Digitaalisen ostopolut
  5. Digikampanjat (TOFU, MOFU, BOFU)
  6. HubSpot verkkokauppana
  7. SEO & kilpailijoiden Funnel Hacking
  8. Markkinoinnin automaatio
  9. Maksettu mainonta ja promootio
  10. CRM, Sales HUB myyntiprosessi
  11. Portaalin tekninen käyttöönotto B-osa
  12. Ensimmäisen ostopolun lanseeraus
  13. Raportointimallit
  14.  Asiakashankintahinta ja budjetointi
  15. Sisältömarkkinointi ja käsikirjoittaminen
  16. Jatkuva parantaminen, HubSpot Super Admin  - palvelu

Olen ollut käynnistämässä kymmeniä portaaleja ( yli 70). Kaikki asiakkaat ovat olleet innoissaan ja samalla malttamattomia. Investoinnille on saatava nopeasti tuottoa. HubSpotin vuosilisenssit ovat tyypillisesti yli 10.000 euroa.  Luonnollisesti käyttöönotolta odotetaan paljon. Monesti budjetti käyttöönottoon on pienempi kuin vuosilisenssi. Pro tasosta eteenpäin käyttöönoton tekee joko HubSPot tai partneri.

HubSpot tarjoaa käyttöönoton noin1000 - 3000 eurolla, lisenssiversio vaikuttaa luonnollisesti hintaan. Samoissa hintaluokissa se meidänkin tekeminen on, mutta meidän palvelut lähtevät kokonaan eri ajattelusta. Haluamme haastaa kaikki HubSpotin käyttäjät (ja kaikki digimarkkinoijat teknologia vapaasti) suunnittelemaan ensin digistrategiaa ja valitsemaan oikeat taktiikat. Samalla työstetään ostopolkuja ja valmistaudutaan lanseeraamaan.

Varaa aika HubSpot demoon


Digistrategian avulla yrityksen on saatava digi tuottamaan! Jos ajatellaan tavoitteiden kautta niin tuskin kukaan ajattelee, että esim. 50k digimarkkinontibudjetti on vain kulu. Jokaisella yrityksellä on digimarkkinointiin tavoitteita, jotka pitää realisoida ja aikatauluttaa. Jokainen yritys tavoittelee kasvua ja myyntiä. Siksi investoinnille pitää saada oikea kerroin. Onko se 3X, 5X vai 10X?

Samalla on hyvä mitoittaa käyttöönotto oikein. Riittääkö vain tekninen käyttöönotto vai panostatko tulosta tuovaan digistrategiaan? Olemme kehittäneet yrityskohtaisen Tehot irti HubSpotista -toimintamallin. Tämä valmennuskokonaisuus niveltyy hyvin HubSpotin käyttöönottoon ja sopii kaikille, joiden onlinestrategia pitää viedä uudelle tasolle.

Meidän lupauksemme on seuraava: 

"Autamme B2B yritysten markkinointi- ja myyntijohtoa rakentamaan Tehot irti -valmennusohjelmalla tulosta tuovan markkinointi- ja myyntikoneen 90 päivässä tai nopeammin. Cocon toimintamallissa yritysjohto voi keskittyä liikevaihdon kasvattamiseen sekä ainutlaatuisen asiakaskokemuksen toteuttamiseen, ilman pelkoa jatkuvasti kohoavista kampanjakustannuksista".

Tässä prosessissa etsimme yhdessä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miten löydät oikean yleisön ja “hakusanat” polulle?
  2. Miten rakennat “täydellisen tarjouksen” ja asiakaslupauksen?
  3. Miten hyödynnät "tuoteportaita" asiakaspolun arvon myymisessä?
  4. Miten rakennat liidimagneetin käsikirjoituksen ja funnelin?
  5. Missä asiakaspolun vaiheissa hyödynnät automaatiota?
  6. Miten käsikirjoitat digitaalisen asiakaspolun: ostofunnel, mainonta, sosiaalinen media, video, email, reta?
  7. Missä vaiheessa liikennettä (oma, ansaittu, ostettu) promootiota käytetään?
  8. Miten myynti hyväksyy tai hylkää asiakkaan?
  9. Miten lasket ostopolun toimivuuden ja tuoton?

Jokaisen askeleen sisällä on toimintamalli – framework – eli miten toteutamme muutoksen yrityksesi kanssa? Tämä ei ole teknologiariippuvaista. Mutta, jos kaikki on yhdessä ekosysteemissä integroituna, siitä on valtavasti etua. 

Tee nykytila-analyysi, niin tiedät mitkä ovat kehityspisteet!

  • Anna itsellesi arvosana siitä kuinka datakeskeisiä te olette digimarkkinoinnissa?
  • Anna sitten arvosana kuinka hyviä olette asiakaskokemuksen rakentajina?
  • Seuraavaksi arvosana kuinka hyvin teidän kaikki digikanavat on nidottu yhteen niin, että kokonaisuus muodostaa markkinointi & myynti & asiakaspalvelusysteemin?