Miten tehdään Game Plan?
Markkinointi- ja myyntipäättäjät! On se aika vuodesta, kun pitää linjata seuraavan vuoden toimenpiteet, tavoitteet ja budjetti. Markkinat menevät eteenpäin joka hetki. Ota jarru pois päältä ja Let's go!
Miten markkinoit 25.000 euron vuosibudjetilla?
Kun suomalaisella yrityksellä on käytettävissään 25k markkinointibudjetti vuodessa, sen jakaminen eri GTM-alueisiin (Go-to-Market) vaatii huolellista priorisointia ja "Game Plan" -strategista suunnittelua. Rajallisella budjetilla on erityisen tärkeää kohdistaa varat sinne, missä ne tuottavat suurimman mahdollisen hyödyn ja kasvattavat liiketoiminnan näkyvyyttä, asiakaskuntaa ja asiakasuskollisuutta.
Tässä yhteydessä keskeisiä GTM-alueita ovat digitaalinen markkinointi, asiakashankinta, brändäys, myynnin tuki ja asiakkaiden säilyttäminen.
Näin tehdään tuloksellista markkinointia
Jokaisella näistä osa-alueista on omat tavoitteensa ja vaikutusalueensa, ja niiden tasapainoinen toteutus on avainasemassa menestyvän markkinointistrategian luomisessa. Digitaalinen markkinointi voi esimerkiksi tarjota skaalautuvuutta ja tavoittaa kohdeyleisön kustannustehokkaasti, kun taas asiakashankinta keskittyy uusien asiakkaiden sitouttamiseen ja saamiseen osaksi yrityksen kasvutarinaa. Brändäyksen avulla yritys rakentaa pitkäkestoista arvoa ja luotettavuutta markkinoilla, ja myynnin tuen kautta varmistetaan, että myyntitiimillä on käytössään oikeat työkalut ja viestit asiakaskohtaamisissa. Asiakaspito on kannattavan kasvun kulmakivi: kun nykyisistä asiakkaista pidetään huolta, heistä tulee brändin puolestapuhujia ja kanta-asiakkaita.
Näitä kysytään digistrategilta viikottain
On tärkeää keskittyä kanaviin, joilla on potentiaalisesti suurin vaikutus myyntiin ja tunnettuuteen. Tämä budjetti kannattaa jakaa digitaaliseen markkinointiin, asiakashankintaan ja konversio-optimointiin, sillä ne ovat tehokkaimpia liiketoiminnan kasvattajia. Hyvin kohdennetut sosiaalisen median kampanjat, hakukoneoptimointi (SEO) ja maksullinen mainonta ovat ensisijaisia investointeja.
HubSpot Starter -lisenssi tarjoaa kattavat perustyökalut markkinointiin, kuten verkkosivut (30sivua), kampanjasivut (30), blogin, chatin, lomakkeet ja sähköpostimarkkinoinnin, alle 2000 eurolla vuodessa. Se sisältää myös myynnin CRM-työkalut ja analytiikkaominaisuudet, jotka auttavat budjetin ja kampanjoiden tuloksellisuuden seurannassa. Jos teknologia budjettia nostaa noin 5000 EUR vuodessa, jokin osa voi olla myös PRO-tasolta.
70 prosentilla niistä yrityksistä, joita olen 35 vuoden aikana palvellut, Starter taso olisi ollut riittävä. Ostovaiheessa halutaan monesti ominaisuuksia, joita ei kuitenkaan sitten käytetä. Ominaisuuksia on turha ostaa varastoon! Hankitaan sitten, kun tarvitaan ja kasvun myötä on suurempi budjetti.
Kun markkinointibudjetti on yli 60.000 euroa vuodessa tai enemmän, kannattaa investoida HubSpotin Pro -lisenssiin. ALL IN-ratkaisulla säästää vuosittain tuhansia euroja, vaikka lisenssi onkin jo 15-20.000 EUR vuodessa. Loppuu 5-15 muun järjestelmän lisenssimaksut, säästäminen, turhauttava integrointi, moneen palveluun taltioitu data ja koodaaminen.
SEO ja PPC täydentävät toisiaan. SEO tuo pitkäaikaista näkyvyyttä ja liikennettä verkkosivuille, ja PPC puolestaan nopeuttaa liidien ja liikenteen saantia. Hakukoneoptimoinnissa budjetin voi kohdistaa sisältöön ja hakusanatutkimuksiin, kun taas PPC:ssä kannattaa keskittyä kustannustehokkaisiin hakusanoihin. Ne tulevat suoraan yrityksen palveluista tai tuotteista.
Olen huomannut, että moni yritys ostaa mainontaa, koska ei jaksa, ei ehdi tai ei osaa investoida sisältöön. Toisaalta mainonta ei johda mihinkään, jos ei ole palveluista ja tuotteista kiinnostavaa sisältöä. Mainonnalla on helpompi selittää itselle, että tekee jotain.
Sisältö vaatii osaamista ja sitä pitää tehdä älykkäästi ja myös teköälyn tukemana. Sisällön pitää tukea ostopolun eri vaiheita ja nostaa esille liiketoimintaan liittyvät teemat. Hakusanamainonta ei sitä tee, ne vain ohjaavat kiinostavaan, relevanttiin ja palvelevaan sisältöön.
Onneksi Hubspotissa on sisään integroituna sisällöntuottamista helpottavia työkaluja ja sinne saadaaan myös näkyviin kaikki ne kontaktit, jotka ovat tulleet mainonnan kautta. It helps!
Sisältömarkkinointi kannattaa keskittää blogeihin, kampanjasivuihin ja verkkosivujen sisältöön, jotka tukevat SEO-strategiaa ja brändin asiantuntijakuvaa. Sisältöä tulisi optimoida jatkuvasti ja hyödyntää eri kanavissa, jotta investointi tuottaa pitkällä aikavälillä.
Kysymys on käsikirjoittamisesta ja hyvästä suunnittelusta. Yksi hyvä kampanjasivua ja kolme blogia voi nostaa löydettävyyttä kymmeniä askeleita ylöspäin. Pitää siis valita ne "taistelut" jotka voi voittaa. Silloin tullaan TOP 100:sta TOP 10 Ranking alueelle, josta kisa vasta alkaa.
Sisältöä pitää kierrättää. Hyvästä verkkosivusta versioidaankampanjasivu, jossa optimoidaan konversioita esim. ladattavan materiaalin avulla. Teemaa tukee blogit, joita buustataan somekanavissa. Kun sisältöä kierrättää ja rytmittää eri kanavissa "yhdellä" teemalla voi tehdä ihmeitä.
Sosiaalisen median mainonta ja maksullinen hakusanamainonta ovat kustannustehokkaita keinoja uusien asiakkaiden saavuttamiseen. Lisäksi liidien generointi onnistuu hyvin tarjoamalla ladattavia oppaita, webinaareja tai demopyyntöjä osana ostopolkua.
Kannattaa myös keskittyä omaan dataan. Aktivoimalla, segmentoimalla ja analysoimalla omaa yritys, kontakti ja ostodataa voi löytää selkeitä uusia kohderyhmiä uusasiakashankintaan.
Kysymys on myös metodista. Miten myynti tekee moderneilla työkaluilla myyntiä niin, että se vastaanottajasta tuntuu palvelulta, välittämiseltä ja positiiviselta uteliaisuudelta?
Hubspot tarjoaa modernin myynnin työkalut, Starter tasosta alkaen. Pro lisenssissä on jo enemmän mm. myynnin automaatiota sekä myyntitiimin johtamiseen liittyviä ominaisuuksia.
Verkkosivustoa optimoidessa kannattaa keskittyä ostopolkuihin ja selkeisiin konversiopisteisiin, kuten lomakkeisiin ja ladattaviin materiaaleihin. CRO-optimointi auttaa tunnistamaan asiakkaille tärkeät sivut ja kehittämään niiden sisältöä siten, että ne tuottavat liidejä.
Tutustu meidän näkemykseen ostopolusta. Siitä tässä on kysymys lopulta, kuinka tunnistat asiakkaan ongelman ja vastaat siihen uskottavasti.
Brändäys ja visuaalinen identiteetti auttavat erottumaan kilpailijoista ja luovat johdonmukaisen kuvan yrityksestä. Investoimalla laadukkaisiin kuviin ja videoihin yritys voi parantaa brändin tunnettuutta ja houkutella asiakkaita etenkin digikanavissa.
Kysymys on johdonmukaisuudesta ja tunnistamisesta, Jos tarinasi, kuvat, videot, värit ohjaavat asiakasta ostopolulla eteenpäin olet onnistunut. Mielestäni moni yritys tekee virheen siinä, että ensimmäisenä tehdään mainostoimiston kanssa logo, värimaailma ym., jota brandiksi kutsutaan. Ongelma siinä on se, että silloin se tehdään sellaiseksi, miltä itse haluaa näyttää ja siitä puuttuu asiakaskokemus.....
Ei kannata ylisuunnitella, mutta ei myöskään voi jättää tekemättä. Pitää olla näkemys, tarina, palvelut ja koko liikeideaan rakennettu tunnistettava visuaalinen kehys, muuten tulee sekametelisoppaa.
Asiakastyytyväisyyskyselyt tarjoavat arvokasta palautetta ja auttavat kehittämään liiketoimintaa. Lisäksi kanta-asiakasohjelmat ja referral-kampanjat ovat tehokkaita keinoja sitouttaa asiakkaita ja kannustaa heitä suosittelemaan yritystä uusille asiakkaille.
Asiakaspalautteesta pitää tehdä prosessi ja rutiini. Ilman kuuntelua voi mennä helposti väärään suuntaan. Tuotekehitys, hinnoittelu, asiakaskohtaamiset synnyttävät koko ajan uutta tietoa. Sitä kannattaa hyödyntää ja tuoda palautteena tiimille. Prosessi siis tarvitaan mutta vielä tärkeämpi on tehdä johtopäätöksiä ja valintoja. Siksi palautteenhallinta!
Analytiikka auttaa seuraamaan eri kanavien ja kampanjoiden tuottoa sekä kohdistamaan budjetin sinne, missä se tuottaa parhaiten.
HubSpotin analytiikka- ja raportointityökaluilla voi seurata liikennettä, konversioita, asiakaspolkuja, myyntiä ja asiakaspalvelua. Tämä mahdollistaa datalähtöisen markkinoinnin, myynnin ja liiketoiminnan johtamisen.
Google maailman työkaluja myös tarvitaan. Ne integroidaan taustalle ja hyödynnetään SEO:ssa, mainonnnassa ja kilpailija-analyyseissä. Varsinainen johtaminen ja kehittäminen tapahtuu HubSpotin analytiikalla ja tiimikohtaisilla raporteilla. Kokemuksesta voin sanoa, että vapauttaa paljon energiaa kun Googlea ei tarvitse kokoajan säätää.
25 000 euron budjetilla voi realistisesti toteuttaa 2–4 kampanjaa vuodessa, kun sisältöä ja markkinointimateriaaleja kierrätetään ja optimoidaan eri kanavissa. Paras tapa on rakentaa vuosikello, jossa kampanjat ajoitetaan yrityksen sesonkien mukaan.
Kirjoitin asiasta blogin. Siinä jaetaan budjettia eri toimenpide kokonaisuuksien välillä, mutta kaikki yhdistetään toimenpiteinä kahteen-neljään kampanjakokonaisuuteen, joiden kesto on 1-3 kuukautta. Eikös se neljällä kampanjalla, joiden kesto on kolme kuukautta olekin 12 kuukautta?
Hyvin kohdistettu budjetti lisää verkkosivuliikennettä, parantaa asiakaskonversioita ja vahvistaa brändin näkyvyyttä. Tavoitteena on maksimoida ROI. Liikenteen hinta, uuden liidin kustannus ja asiakashankintahinta ohjaavat kampanjoita ja liiketoimintaa. Tavoite on kehittää RACE-mallin mukainen kokonaisuus.
Tärkeintä on käynnistää markkinointi- ja myyntikone. Kun sitä myllyä pyörittää muutamassa kuukaudessa, tiedetään mitä tästä seuraa! Data ohjaa valintoja siitä eteenpäin.
Digistrategi auttaa
Coco Invest Oy: digistrategi Jouni Koistinen auttaa sinua valitsemaan, miten juuri sinun yrityksesi voisi maksimoida budjetin vaikutuksen eri GTM-alueilla ja saavuttaa mahdollisimman paljon tuloksia jokaisesta sijoitetusta eurosta. Suunnittelussa hyödynnämme RACE-mallia Growthworks -konseptia.