Share this
Miten markkinoit 25 000 EUR vuosibudjetilla?
ByJouni Koistinen 2.11.2024 17:35
Kun suomalaisen yrityksen markkinointibudjetti on 25 000 euroa vuodessa, sen jakaminen eri GTM (Go-to-Market) -alueisiin vaatii strategista suunnittelua. GTM-suunnitelmassa tärkeimmät alueet ovat yleensä markkinoinnin peruspilarit, kuten digitaalinen markkinointi, asiakashankinta, brändäys, myynnin tuki, ja asiakkaiden säilyttäminen.
25 000 euron markkinointibudjetilla yrityksen on optimoitava ja keskityttävä ydinalueisiin, joilla saavutetaan paras ROI. Budjetin priorisointi vaatii tarkkaa harkintaa, jotta resurssit kohdistuvat niille alueille, jotka tuovat suurimman lisäarvon liiketoiminnalle.
Tässä budjetissa ei ole markkinointiteknologian kustannuksia. Jos yrityksellä riittää 30 verkkosivua ja 30 kampanjasivua sekä blogi, niin tämän kokonaisuuden pyörittäminen onnistuu HubSpotin Starter lisenssillä.
Silloin puhutaan 1000-2000 EUR vuosikustannuksesta. Kokonaisuuteen kuuluu; Verkkosivut, kampanjajsivut, blogi, chat,CTA:t, lomakkeet, sähköpostimarkkinointi, tiketöinti, analytiikka, raportit, myynnin CRM …..
Jos budjetoi 25k digimarkkinointiin ja 5k vuodessa markkinointiteknologiaan, niin silloin HubSpotissa jokin osa voi olla Pro-tasolla. Esimerkiksi myynnin CRM, jolloin mukaan saadaan laaja raportointi sekä myynnin automaatio. Tai verkkosivusto, jolloin saadaan mukaan laajat tekoäly ominaisuudet ja kieliversiot.
Digitaalinen markkinointi (10 000 EUR)
Hakukoneoptimointi (SEO): 3 500 EUR. Hakukoneoptimointi auttaa yritystä saavuttamaan näkyvyyttä pitkällä aikavälillä. Ohjaa myös sisältömarkkinointia, kun tavoitteet asetetaan teemoittain ja hakusanatutkimuksen pohjalta.
Ostettu mainonta sosiaalinen media: 4 000 EUR. Sosiaalisen median kampanjat voivat olla erityisen tehokkaita, koska ne tavoittavat suuria yleisöjä pienellä budjetilla. Esimerkiksi Facebookin ja Instagramin kohdennetut mainokset ovat hyviä keinoja uusien asiakkaiden saavuttamiseen. Kohderyhmä voi löytyä myös Linkedin tai YouTube.
Sisältömarkkinointi: 2 000 EUR, Esim. blogit, kampanjasivut ja verkkosivujen sisältö. Tämä tukee hakukoneoptimointia ja auttaa rakentamaan asiantuntijabrändiä sekä nostamaan uusia teemoja optimoitavaksi.
Sähköpostimarkkinointi: 500 EUR. Sähköpostikampanjat ja uutiskirjeet ovat kustannustehokkaita ja auttavat säilyttämään olemassa olevia asiakassuhteita.
Asiakashankinta ja konversio-optimointi ( 5 000 EUR)
Maksulliset mainoskampanjat (PPC): 2 500 EUR. Tämä voi sisältää Google- hakusanamainontaa, joka tuo liikennettä verkkosivulle ja edistää konversiota.
Verkkosivun optimointi: 1 500 EUR. Tällä investoinnilla voidaan optimoida sivustoa niin, että se houkuttelee ja konvertoi asiakkaita tehokkaasti. CRO-optimointi tarkoittaa, että tunnistetaan ostopolkuja ja rakennetaan myyntisivuja, jotka tuottavat liidejä.
Liidien generointi: 1 000 EUR. Tarjoamalla esimerkiksi ladattavia oppaita, webinaareja tai demopyyntöjä yritys voi houkutella laadukkaita liidejä. Nämä mietitään osaksi ostopolkua.
Brändäys ja PR (3 000 EUR)
Sisäinen PR ja viestintä: 1 000 EUR. Pienellä panostuksella voidaan laatia lehdistötiedotteita tai toteuttaa mediaan suunnattuja PR-kampanjoita, jotka parantavat brändin näkyvyyttä.
Visuaalisen identiteetin vahvistaminen: 2 000 EUR. Tämä summa voidaan käyttää visuaalisten materiaalien, kuten kuvien ja videoiden tuottamiseen, mikä vahvistaa yrityksen brändiä ja houkuttelee asiakkaita etenkin digitaalisten kanavien kautta.
Asiakkaiden säilyttäminen ja asiakastyytyväisyys (2 000 EUR)
Asiakastyytyväisyyden mittaus ja palautteen keruu: 500 EUR. Asiakastyytyväisyyskyselyt antavat arvokasta tietoa siitä, kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa ja miten asiakkuuksia voidaan ylläpitää.
Loyalty- ja Referral-markkinointi: 1 000 EUR. Referral-kampanjat ja kanta-asiakasohjelmat voivat houkutella uusia asiakkaita nykyisten asiakkaiden kautta pienin kustannuksin.
Asiakassuhteen ylläpito: 500 EUR. Tähän sisältyy esimerkiksi pienimuotoinen asiakastapahtuma tai asiakasedun tarjoaminen.
Myynnintuki ja materiaalit ( 5 000 EUR)
Myynnin tukimateriaali: 2 000 EUR. Asiakashankintaan myynnissä tarvittavien sähköpostien, materiaalien ja viestien rakentamista. Tähän voi kuulua myös tuotekatalogit, videot ja infograafit.
Myynnin valmennus 3 000 EUR. Modernin myynnin työprosessit, sisällöt ja työvälineet pitää ottaa käyttöön yksilö- ja tiimitasolla. Olemme erikoistuneet myyntitiimien valmennukseen ja Hubspot CRM käyttöönottoihin.
25 000 euron budjetilla yrityksen kannattaa panostaa erityisesti digitaaliseen markkinointiin, myynnin tukeen ja asiakashankintaan, sillä ne tuovat konkreettisia tuloksia ja tukevat liiketoiminnan kasvua.
Vaikka budjetti on tiukka, panostukset tarkasti valittuihin kanaviin ja taktiikoihin voivat silti saavuttaa merkittäviä tuloksia. Erityisesti optimoidaan kampanjoiden tehokkuutta ja seurataan analytiikan avulla investointien tuloksellisuutta. Tämä tarkoittaa myös, että materiaaleja ja teemoja kierrätetään eri kanavissa.
Vuosikello tehdään yrityksen sesonkien ympärille. Tämä tarkoittaa että kampanjakokonaisuuksia toteutetaan 2-4 vuodessa. Olemassa olevan sisällön optimointi on jatkuvaa.
Yritykselle tämän kokonaisuuden 12 kuukauden toteutus maksaa noin 2100 EUR/kuukaudessa + alv. Ostettua mainontaa budjetissa on 6.500 EUR. Tähän sitten markkinointiteknologia kulut päälle. Viisas valitsee alustan, joka skaalautuu kasvun myötä ja jonka käyttöönotto ei edellytä koodaamista.
Usein esitetyt kysymykset löydät täältä!
Share this
- lokakuu 2024 (1)
- syyskuu 2024 (2)
- lokakuu 2023 (1)
- syyskuu 2023 (1)
- elokuu 2023 (2)
- heinäkuu 2023 (6)
- huhtikuu 2023 (3)
- maaliskuu 2023 (1)
- toukokuu 2022 (1)
- huhtikuu 2022 (1)
- tammikuu 2022 (3)
- marraskuu 2021 (3)
- syyskuu 2021 (1)
- elokuu 2021 (3)
- toukokuu 2021 (1)
- huhtikuu 2021 (1)
- joulukuu 2020 (5)
- marraskuu 2020 (7)