Digitaalisen markkinoinnin arki ja Todo-listat peittävät alleen online-strategian. Arjessa keskitymme analytiikkaan. Mitä tapahtui ja katsotaan vain taaksepäin. Tee muutos, aloita katsomaan eteenpäin. Mitä pitäisi tehdä? Listaa ensin tekemiset - todo! Katso allakkaa ja resursseja eteenpäin, se muuttaa pelikirjan.
Aloita vastaamalla rehellisesti MIKSI -kysymyksiin. Niillä pääset paremmin pohdiskeluun strategiasta. Ravistele itsesi irti arjen kierteistä ja mene peilin eteen. Vastaa kahteen kysymykseen: Miksi digimarkkinoit, niin kuin markkinoit? Miksi kenenkään pitäisi luottaa tai välittää yrityksestäsi ja teidän palveluista?
Liikennevalotestissä haetaan online-strategian lähtötasot. Olen tässä viimeiset kaksi vuotta kehitellyt mallia, missä mietitään strategia, kuvaamalla asiakkaan matka pisteestä A pisteeseen B. Kantapään kautta on tullut oppia siitä, että jos digistrategia tehdään vain yrityksen liiketoimintamallien mukaan, strategia ei jalkaudu digimarkkinointiin. Suomeksi, ei lennä.
Syitä on varmaan monia. Minusta ainoa oikea malli on miettiä yrityksen digistrategia markkinoinnin 4A luottoluokituksen kautta. Silloin näkökulma on asiakkaan matka. Hyvässä digistrategiassa ratkaistaa, miten asiakas ostaa. Ei sitä, miten sinä hänelle myyt. Siksi asiakkaan matkan hahmottaminen on tärkeää. Pidä nämä neljä näkökulmaa mukana: Asiakaskokemus, asiakaspolku, asiakashankintahinta ja asiakaspysyvyys. Englanniksi: CX, Customer Journey, CAC, Churn.
Tee liikennevalotesti!
Tämä on lopulta varsin yksinkertainen testi. Katso video jossa kuvaan meidän yhdeksän vaiheisen strategiamallin, Customer Confidence Model, askel kerrallaan ja mieti samalla millä tasolla olet juuri nyt. Voit ottaa myös tiimisi ja asiakkaan mukaan arviointiin! Antaisitko omalle lähtötasollesi vihreän (10-9), keltaisen (8-7) vai punaisen arvon (6-4)?
1. Analytiikka osaaminen ja markkinointiteknologian hyödyntäminen.
2. Kilpailuympäristö ja kohderyhmä
3. Tuotteet ja tarinat (Mitä ja miten kerrot tarinaa?)
4. Liidimagneetit ja funnelit
5. Asiakkaan matka, -elinkaari ja automaatio
6. Myynnin toimivuus ja yhteistyö markkinoinnin kanssa
7. Liikenne: ostettu, oma, ansaittu ja websivut & eri kanavat
8. Sisältomarkkinointi, tuottaminen ja tiimit
9. Liiketoiminnan tavoitteet ja kasvumittarit
Tämän jälkeen mieti asiakkaan matkaa. Missä kohdassa on punainen tulppa? Missä vihreän valon virtaus päällä? Missä kohdassa hän odottaa valon vaihtumista?
Jos annoit arvion kouluarvosanoilla, voit laskea keskiarvon. Liikennevalot osoittavat hyvin kehityspisteet, plussat ja miinukset. Punaisista valoista haluaisin keskustella kanssasi. Ja näyttää sinulle, millä tasolla online-strategiasi on juuri nyt ja mikä olisi seuraava askel eteenpäin. Oletko valmis keskusteluun?