Hakukoneoptimointi toimii vain jos on hyvää sisältöä. Sisältömarkkinoijan on valittava ne teemat, joiden avainsanoilla haluaa Google-hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle. Matka hakutuloksiin voi onnistua muutamalla hyvällä blogikirjoituksella kuukaudessa tai se voi viedä vuosia. SEO-optimointi on reaaliaikaista, joten siihen vaikuttaminen onnistuu oikealla SEO-strategialla ja toimintamallilla.
Lähtötason analysoinnin jälkeen, valitaan teemat joihin keskitytään ja matkan varrella opitaan lisää avainsanoja kilpailijoilta. Sen jälkeen alkaa kohdennettu sisältömarkkinointi teema kerrallaan. SEO-optimointi, linkkien määrä, laadukas sisältö ja liikenteen määrän mittaaminen on valitun strategian konkretisointia. Hakukoneoptimointia kannattaa tehdä, koska silloin hyvä sisältö toimii tuotteen tai palvelun puhemiehenä potentiaaleille asiakkaille, eikä yrityksen tarvitse ostaa tulevien prospektien huomiota.
Koordinaatiota tarvitaan
Teemme työksemme hakukoneoptimointia, digimarkkinoinnin asiakaspolkuja ja digimainontaa. Jos hakukoneoptimointi keskittyy vain sisältöteemoihin ja läpinäkyvyys digikampanjoihin eri kanavissa puuttuu, on SEO-optimointi torso.
Tarvitaan koordinaatiota ja läpinäkyvyyttä valittuihin teemoihin. Siksi langat kannattaa pitää omissa käsissä. Varsinkin, jos liiketoiminnan sisältöteemat edellyttävät asiantuntijuutta.
Koordinaatiota tarvitaan siihen, että yrityksen valitsemat teemat ja avainsanat linkittyvät digikampanjoihin ja -mainontaan. Jos näin on, ollaan oikealla polulla. Myös kehityksen mittaaminen helpottuu ja tehdyistä investoinneista saa paremman kuvan. Onko se ROI vai ROAS?
MIttarilla ei lopulta ole väliä, jos tuottokertoimet ovat kohdallaan. Kampanjoiden pitäisi tuottaa yli 5X, silloin ollaan kestävän kehityksen tiellä.
Taktiikka ei takaa tuloksia
Itse olen vuosien varrella huomannut, että hakusana-analyysit ja websivujen auditoinnit viedään digi- ja mainostoimistoissa harjoittellijan työpöydälle. Siksi analyysit ovat usein tehty “softalla” ja niistä puuttuu todellinen analyysi ja erityisesti liiketoiminnnan kilpailutilanteen ymmärtäminen. Näitä “auditointeja” en suosittele kenellekkään.
Ei niissä ole muuta sisältöä kuin myyntipuhe ja käytetyn järjestelmän kautta ajettu vakioraportti pdf-muodossa. Analyysi ja diagnoosi puuttuu!
Erikoistuminen ei aina ole hyvästä. Tiukasti tiettyyn digimarkkinoinnin kanavaan tai taktiikaan erikoistunut toimisto, puhuu vain omista asioistaan. Ei asiakkaan kokonaiskuvasta tai liiketoimintaympäristöstä.
Ostavan asiakkaan on oltava tarkkana. Erityisesti kaikki “taktiikkakioskit” kannattaa laittaa tarkkailulistalle. Monesti Facebook -mainonta tai Google -hakusanamainonta johtaa vain teknologiajargoniin. Kun kuulet myyntipuheen, jossa ollaan optimoimassa sinun Wordpress -plugineja ja Google Analyticsin tavoitteita sekä UTM-parametrien tagmanagerointia - älä innostu liikaa.
Esitä kysymys: “Miten tämä lisää meidän liikennettä, liidejä ja asiakashankintaa? Miten ostopolku toimii?
Hakukoneet arvottavat merkityksellisyyden
Websivujen ja kampanjasivujen sisältö elää eri kanavissa ja indeksoituu hakukoneissa merkityksellisyyden perusteella. Joskus näitä algoritmeja on vaikea seurata. Tärkeintä sisältötuotannossa on ymmärtää hakukoneiden rooli. Ne yhdistävät meidän tuottamat sisällöt käytetyn kielen, teemojen ja linkitysten kautta hakukoneiden indeksoimana ja arvottamana kaikkien löydettäväksi.
Löydettävyys altistaa sisältömme kilpailulle merkityksellisyydestä ja ajankohtaisuudesta. Päästämme irti jokaisesta sanasta, merkistä ja linkistä. Merkityksellisyys ja osuvuus arvotetaan ulkopuolelta ja meidän sisältömme heräävät eloon, kun siihen kohdistuu hakukoneille webselaimessa esitetty kysymys.
Kaikki tehty työ saa maksunsa, jos tuon kysymyksen perusteella tullaan meidän sisältöjen pariin ja vuorovaikutus johtaa ostopolun tavoitteeseen. Onko se hymy, klikkaus, lataus vai kauppa, jää nähtäväksi.
Kun aloitat hakusanaoptimoinnin, muista nämä asiat!
Vain se on olemassa, mikä löytyy hakemalla.
Meillä kaikilla on hyviä ideoita, mutta vain ne, jotka ilmoitetaan mukaan hakusanakilpailuun on olemassa. Jos ideasi, sanasi, kuvasi tai videosi ei löydy hakutuloksista. Se on olemassa vain sinulle ja lähipiirillesi.
Keskity teemoihin ja linkitä avainsanat.
Yksittäinen avainsana ei takaa tuloksia. Teemojen kautta luodaan avainsanojen verkostoja, joita sisäinen linkitys tukee. Kasvava määrä ulkoisia linkkejä sivustollesi lisää merkityksellisyyttä. Siitä Google tykkää!
Coco Invest Oy on erikoistunut ostopolkujen käsikirjoittamiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen ja SEO-optimointiin. Olemme digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys.
Autamme markkinointi- ja myyntijohtoa rakentamaan datakeskeisiä asiakaspolkuja mitattavan asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Näin yritysjohto voi keskittyä liikevaihdon kasvattamiseen ilman pelkoa jatkuvasti kohoavista asiakashankintakustannuksista tai asiakaskadosta.
Toteutamme hakukoneoptimointia (SEO), digimainonnan kampanjoita (SEM), somemainontaa (SMM), websivujen ja kampanjasivujen suunnittelua sekä Inbound markkinointia. Olemme HubSpot- ja SEMrush -partneri.
SEO-optimointia varten pitää ensimmäisenä tehdä hakusanatutkimus. Tämän jälkeen katsotaan avainsanat ja tunnistetaan pääkilpailijat. Tästä alkaa yrityksen SEO-strategian mallittaminen esim. Kaksi kuukauden kehitysprinttiä, kuusi onlinekokousta strategin kanssa ja kymmeniä raportteja kehityspisteistä ja todo-listoja. Viikottain käymme läpi tehdyt optimoinnit ja nostamme näin viikko viikolta digimarkkinoinnin kilpailukykyä.
Hakusanakilpailusta analyysit
Kun oikeat teemat ja avainsanat ovat löytyneet tehdään priorisointi liikennemäärien perusteella. Kaikkiin avainsanoihin ei kannata panostaa. Fokusoidaan vain parhaisiin teemoihin. Jos sinulla on viisi teemaa siihen voi yhteensä kuulua 50-200 avainsanaa. Tämä on hyvä alku. Tavoite on päästä korkealle Googlen hakutuloksissa. Jotta pääsemme tarkempaan analyysiin tarvitsemme GA - ja GSC -tunnukset. integroimme ne SEMrush-työkaluun.
Kotisivujen auditointi
Analysoimme kotisivujesi rakenteen. Käymme läpi sivuston sisällön ja saat kuntoarvion, kuinka kilpailukykyinen kotisivusi ovat. Raportissa kerromme myös websivujen teknisistä SEO:n virheistä (mm. meta kuvaus, alt-tekstit), varoituksista ja katkenneista linkityksistä. Virheitä korjaamalla rakennamme yhdessä parempaa Google löydettävyyttä ja nostamme kymmeniä prosentteja sivustosi kuntopisteitä.
Sisältömarkkinoinnin kehittäminen
Hakukonelöydettävyys tehdään laadukkaalla SEO-optimoidulla sisällöllä.
Keskitymme hakusanateemoihin sopivien sisältöjen ideointiin, joilla päästään korkealle hakutuloksiin. Sisällön optimoinnin tavoitteena on löytää liikennettä kasvattavaa sisältöä ja konversio-optimointiin tarvittavia aiheita, otsikkoja ja sisältöformaatteja sekä laittaa kuntoon sisäinen linkitys jokaisella sivulla.
Tekninen optimointi
Websivujen sisällönhallintajärjestelmät vaikuttavat sivustojen löydettävyyteen. Käymme läpi sivustosi orgaanisia hakutuloksia, sivujen otsikot, Google indeksoitumisen esteitä, nopeutta, luettavuutta hakukoneille ja linkityksiä. Tässä osiossa syvennetään kotisivujen auditoinnin todo-listaa.
Markkinoinnin 4A luottoluokitus
Arvioidaan yhdessä yrityksesi digikanavien tuottamaa asiakaskokemusta, ostopolkuja, asiakashankintahintaa ja asiakaspysyvyyttä. Käydään läpi Cocon kehittämä Digistrategian lähtötaso ja listataan aiheeseen liittyvät kehityspisteet.
SEO-strategian valinnat ja seuraavat askeleet
Olemme tuotteistaneet SEO-strategian kehitysohjelman. Voit valita sinulle sopivan ohjelman kolmesta eri tasosta.
Kootaan plussat ja miinukset. Missä on kehitystä ja mikä on vielä kesken? Onko kotisivujen sisältö kehittynyt? Mitä avainsanoja käytetään, miten ranking on muuttunut? Miten hakusanakilpailu on kehittynyt? Tämän jälkeen päätetään eri osa alueiden toimenpiteistä ja aloitetaan jatkuva hakukoneoptimointi.